Viktig information om inbetalningar

| 0 comments

Hej allihopa!

Vissa av er kanske har märkt att pengar ”försvunnit” från vår insamling senaste dygnet. Vi har fått ett mejl från Barncancerfonden som förklarar lite kring detta och vi ber er att läsa igenom det här inlägget då det kan röra era inbetalningar. Det rör kanske speciellt er som donerat pengar nyligen, men det kan vara bra för er andra att kontrollera också.

Såhär löd meddelandet:

”Hej!

Vi vill informera om att uppgraderingen av vårt verksamhetssystem, som vi tidigare informerat om, med framgång gjordes under helgen. Denna uppgradering har vi gjort för att vi på ett mer effektivt sätt ska kunna ta hand om det stöd vi får och för att underlätta för dig som givare.

I detta arbete har vi samtidigt gjort en kvalitetssäkring av summorna som visas på Egen insamling.

Vi har sett att summan på just din insamling påverkats och kontaktar dig därför för att informera om detta.

I det tidigare systemet fanns möjligheten för privatpersoner att bidra till en Egen insamling genom att betala med inbetalningskort. Ett problem med detta har varit att de inbetalningskort som inte betalats in inte återkopplats till summan på den Egna insamlingen på webben.

Dessa obetalda inbetalningskort har aldrig funnits med i vår redovisning, det är alltså bara summan på de Egna insamlingarna på webben som har påverkats.

Fördelen med vårt nya system är att denna återkoppling nu kommer ske med tätare intervaller, vilket innebär att den Egna insamlingens summa inte kommer påverkas lika mycket varje gång.”

Barncancerfonden har alltså uppdaterat sitt system vilket gör att ungefär 25 000 kronor försvunnit från vår insamling. Detta beror på att inbetalningskort som inte blivit betalda ändå har registrerats via vår insamling. Därför ber vi er som har donerat pengar att kontrollera så att allt gått rätt till. Kontrollera om det dragits pengar från er och om ert namn står i givarlistan (om ni valt att skriva dit ert namn vill säga). Gör det INTE det så ber vi er kontakta Barncancerfonden. Det kan ni göra genom att ringa eller maila:

Givarservice: 020-90 20 90
E-post: info@barncancerfonden.se

Vi hoppas att det inte blivit något strul och att allt gått rätt till. Men vi ber er ändå att kolla så att just Er betalning gått igenom, det vore tråkigt om ni skänkt pengar men att det aldrig dragits eller registrerats.

Sedan vill vi också klargöra en sak angående pengarna i vår insamling som många människor missuppfattat. Många av er tror att det är vi som hanterar pengarna i vår insamling men så är inte fallet. När ni skänker pengar via inbetalningskort, sms eller insättningar via internet går pengarna direkt till Barncancerfondens bank- eller plusgiro. Att man gör det via vår insamling gör att pengarna registreras som ”våra” via vår insamling. Men det är alltså en symbolisk summa, alla pengar via egna insamlingar finns alltså på samma ställe, men summan plussas på via vår insamling.
Däremot pengarna vi samlar in via bössor och får kontant av människor sätter vi in själva via bank. Då sker det på samma sätt som när ni själva sätter in pengar.

Vi ber er och hoppas att ni kontrollerar era betalningar så att de stämmer, det är ju tråkigt för både er och oss om det blivit något fel. Har ni mer frågor om era inbetalningar är det alltså Barncancerfonden ni ska kontakta, men vi hoppas såklart att det inte ska behövas.

Hoppas ni tog er tid att läsa detta och att allt står rätt till!

Många kramar från oss i Juliaresan

Kommentera

Required fields are marked *.